Publikacje oznaczone tematem:

Kompetencje informacyjne

  1. An Essay on Information Overload
    [Esej o nadmiarze informacji]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2014, nr 1 (103), s. 7-18

  1. Badanie jakości i profilowanie usług biblioteczno-informacyjnych w informacyjnym modelu naukowej biblioteki technicznej
    [Studying quality and profiling library and information services in an information model of a special technological library]

    Jakość usług bibliotecznych w społeczeństwie informacyjnym ; praca zbiorowa, redakcja Joanna Kamińska i Beata Żołędowska-Król, Warszawa 2009, s. 87-95 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 109)

  1. Czas przemian – czas wyzwań: rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka. Red. Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert. Warszawa: Wydaw. SBP, 2014, 368 s., (Nauka, Dydaktyka, Praktyka; 152), ISBN: 978-83-64203-22-0
    [Czas przemian – czas wyzwań: rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka (Time for Transformations, Time for Challenges: the Role of Libraries and Information Centers in Shaping Skills of Contemporary Man). Eds. Justyna Jasiewicz and Elżbieta Barbara Zybert. Warszawa: Wydaw. SBP, 2014, pp. 368]

    Przegląd Biblioteczny 2014, R. 82, z. 4, s. 623-624

  1. Data Librarian – nowy profil zawodowy w bibliotekach naukowych
    [Data Librarian – New Professional Profile in Research Libraries]

    Przegląd Biblioteczny 2020, R. 88, z. 3, s. 309-328

  1. Doktoranci – mistrzowie czy zwykli studenci? Kompetencje informacyjne niezbędne studentom trzeciego stopnia
    [Ph.D. students – masters or apprentices? Information literacy indispensable in Ph.D. education]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 354-368 (Nauka, Dydakt

  1. Dorothy Williams, Caroline Wavell and Katie Morrison: Impact of School Libraries on Learning. Critical review of published evidence to inform the Scottish education community. Robert Gordon University Institute for Management, Governance & Society (IMaGeS), October 2013

    Przegląd Biblioteczny 2014, R. 82, z. 4, s. 619-622

  1. Dydaktyka w bibliotece akademickiej. Analiza potrzeb i możliwych zmian
    [Didactics in Academic Libraries. The Analysis of Needs and Possible Changes]

    Przegląd Biblioteczny 2013, R. 81, z. 1, s. 19-32

  1. Edukacja informacyjna w bibliotekach a rozwój społeczeństwa wiedzy

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 137 WstępRozdział ISpołeczeństwo wiedzySpołeczeństwo informacyjneInformacja i wiedzaSpołeczeństwo wiedzyTechnologia w społeczeństwie wiedzyGospodarka w społeczeństwie wiedzySpołeczeństwo poslkapitali

  1. Główne współczesne kierunki badań z zakresu bibliotekoznawstwa na świecie
    [Main Contemporary Research Directions in International Library Scienc]

    Przegląd Biblioteczny 2008, R. 76, z. 1, s. 22-27

  1. Hanna Batorowska: Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej. Warszawa: Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich 2013, 155 s. (Nauka. Dydaktyka. Praktyka; 142), ISBN 978-83-61464-87-7
    [Hanna Batorowska: Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej (From information literacy to information culture. Pondering information maturity). Warszawa: Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich 2013, pp. 155. (Nauka. Dydaktyka. Praktyka; 142), ISBN 978-83-61464-87-7]

    Przegląd Biblioteczny 2013, R. 81, z. 4, s. 515-517

  1. Informacja zdrowotna – czy tego właśnie szukamy w sieci?
    [Health information – is that what we search the Web for?]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 293-304 (Nauka, Dydakt

  1. Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych
    [Health information as an effect of social interactions]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 274-292 (Nauka, Dydakt

  1. Information Culture as a Socio-Cultural Practice: (re)Defining the Concept in the Context of Digital Convergence
    [Kultura informacyjna jako praktyka społeczno-kulturowa: (re)definicja pojęcia w kontekście konwergencji cyfrowej]

    Nauka o informacji w okresie zmian : koncepcje, metody, badania, praktyki, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 207-216 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 154)

  1. Information Literacy and Education in Hungary
    [Information Literacy and Education in Hungary]

    Przegląd Biblioteczny 2015, R. 83, z. 2, s. 193-208

  1. Information Literacy of Polish Students in Social Sciences and Humanities
    [Kompetencje informacyjne polskich studentów kierunków społecznych i humanistycznych]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2018, nr 1 (111), s. 33-51

  1. Information Seeking on the World Wide Web in Opinions of Humanities Students – Survey Results
    [Wyszukiwanie informacji w World Wide Web w opinii studentów kierunków humanistycznych – wyniki ankiety]

    Przegląd Biblioteczny 2021, R. 89, z. 2, s. 191-204

  1. Knowledge communication – essential skill for workplace literacy
    [Komunikacja wiedzy – niezbędna umiejętność w zakresie kompetencji w miejscu pracy]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 69-79 (Nauka, Dydaktyk

  1. Kompetencja językowa użytkowników systemów informacyjno-wyszukiwawczych czy kompetencja wyszukiwawcza?
    [A language competence of the information and retrieval systems’ users-or a retrieval competence?]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2012, nr 1 (99), s. 3-13

  1. Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym
    [Human competencies – the information science perspective]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 49-68 (Nauka, Dydaktyk

  1. Kompetencje informacyjne – ważna składowa kompetencji zdrowotnych
    [Information literacy as a significant element of health literacy]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 326-338 (Nauka, Dydakt

  1. Kompetencje informacyjne młodzieży
    Analiza – stan faktyczny – kształcenie na przykładzie Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 138 Wstęp 1. Przemiany społeczne w perspektywie rozwoju ICT 1.1. Konwergencja mediów determinantem przemian społecznych1.2. Wybrane koncepcje społeczeństwa przełomu wieków1.2.1. Społeczeństwo informacy

  1. Kompetencje informacyjne uczniów klas I­III w świetle podstawy programowej dla edukacji informacyjnej i informatycznej – eksploracyjne badania jakościowe
    [Information Skills of Primary Education Pupils in the Context of Polish Curriculum on Computer and Information Education – Qualitative Research]

    Przegląd Biblioteczny 2017, R. 85, z. 1, s. 58-74

  1. Kształcenie z zakresu bibliografii jako sposób wspierania rozwoju kompetencji informacyjnych w szkolnictwie wyższym
    [Bibliographic education as a method of supporting information literacy skills in higher education]

    Bibliografia : teoria, praktyka, dydaktyka : praca zbiorowa, redakcja Jadwiga Woźniak-Kasperek i Mikołaj Ochmański, Warszawa 2009, s. 260-285 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 106)

  1. Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji

    Wstęp1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej1.1. Kultura informacyjna w kontekście rozważań nad definicją kultury1.2. Kultura informacyjna – różnorodność definicyjna1.2.1. Kultura informacyjna w hierarchii pojęć pokrew

  1. Kursy online w polskich bibliotekach akademickich
    [Online Courses in Polish Academic Libraries]

    Przegląd Biblioteczny 2014, R. 82, z. 2, s. 208-224

  1. Nauczanie kompetencji informacyjnych na przykładzie praktyk stosowanych w Docklands Library University of East London
    [Teaching information literacy. Case study of internship in the Docklands Library University of East London]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2012, nr 2 (100), s. 66-77

  1. Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej
    Rozważania o dojrzałości informacyjnej

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 142 Wstęp Między dorosłością a dojrzałością informacyjną1.1. Wyznaczniki dorosłości w standardach kompetencji informacyjnych1.2. Dojrzałość informacyjna jako komponent kultury informacyjnej jednos

  1. Organizacje i periodyki popularyzujące ideę information literacy
    [Organizations and Journals Popularizing the Concept of Information Literacy]

    Przegląd Biblioteczny 2012, R. 80, z. 2, s. 153-168

  1. Po raz kolejny o kompetencjach informacyjnych i potrzebie ich kształtowania
    [Once again about information literacy and the need of developing IT]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2012, nr 2 (100), s. 124-128

  1. Potrzeba, trudności i formy przekazywania wiedzy i umiejętności w zakresie bibliograficznych systemów informacyjno-wyszukiwawczych studentom - przedstawicielom „pokolenia Google”
    [The need, the difficulties, and the forms of knowledge and skills in bibliographic information and retrieval systems transmission to the students - representatives of the “Google genration”]

    Bibliografia : źródła, standardy, zasoby : praca zbiorowa, redakcja Jerzy Franke, Warszawa 2013, s. 311-320 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 145)

  1. Potrzeby, wiedza i umiejętności edukacyjne bibliotekarzy prowadzących szkolenia użytkowników bibliotek w instytucjach ochrony zdrowia w Polsce i w Norwegii
    [Educational needs, knowledge, and skills of the librarians teaching the users in Polish and Norwegian healthcare institutions]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2009, nr 2 (94), s. 70-80

  1. Rola bibliotekarzy w nauczaniu umiejętności informacyjnych gimnazjalistów. Wybrane zagadnienia
    [The Role of Librarians in Teaching Information Literacy to Middle School Pupils - Selected Issues]

    Przegląd Biblioteczny 2010, R. 78, z. 1, s. 58-71

  1. School Library as a Heterotopic Place
    [Biblioteka szkolna jako miejsce heterotopowe]

    Nauka o informacji w okresie zmian : koncepcje, metody, badania, praktyki, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 217-228 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 154)

  1. Sieciowe zachowania informacyjne w obszarze zdrowia jako przedmiot badań w informatologii i w innych dyscyplinach
    [Health Information Behavior on the Internet as a Research Topic in Information Science and Other Disciplines]

    Przegląd Biblioteczny 2015, R. 83, z. 3, s. 382-397

  1. Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych
    [Digital humanists – where do they come from? New technologies in social projects]

    Czas przemian – czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa, redakcja Justyna Jasiewicz i Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 2014, s. 21-32 (Nauka, Dydaktyk

  1. The Impact of COVID-19 on the Information Literacy of Business Sharing Group Users
    [Wpływ COVID-19 na kompetencje informacyjne użytkowników grup typu business sharing]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2020, nr 2a (116a), s. 86-97

  1. The Synergetic Impact of AI, IoT, and 5G on Information Literacy and Education
    [Synergetyczny wpływ technik sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i łączności 5G na kompetencje informacyjne i edukację]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2019, nr 2 (114), s. 7–22

  1. Tibor Koltay, Sonja Špiranec, László Z. Karvalics (2016): Research 2.0 and the future of information literacy. (Badania 2.0 a przyszłość kompetencji informacyjnych). Amsterdam [etc.]: Elsevier: Chandos Publishing, ss. 180. ISBN 978-0-08-100075-5
    Tibor Koltay, Sonja Špiranec, László Z. Karvalics (2016): Research 2.0 and the future of information literacy. Amsterdam [etc.]: Elsevier: Chandos Publishing, pp. 180. ISBN 978-0-08-100075-5

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2017, nr 1 (109), s. 159-162

  1. Triangulacja metod badań społecznych w informatologii na przykładzie projektu „Informacja zdrowotna - oczekiwania i kompetencje polskich użytkowników”
    [Triangulation of Social Research Methods in Information Science - The Example of the Project “Health Information – Expectations and Competencies Polish Users”]

    Nauka o informacji w okresie zmian : koncepcje, metody, badania, praktyki, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 243-253 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 154)

  1. W kolejce do sieci. Raport o wykorzystaniu Internetu przez studentów wyższych uczelni
    [Queuing to the web. The report on internet usage among the students]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2005, nr 1 (85), s. 52-63

  1. Wpływ cyfryzacji infrastruktury informacyjnej na procesy badawcze w humanistyce. Wybrane aspekty zjawiska
    [Impact of Information Infrastructure Digitization on Research Processes in the Humanities. Selected Aspects of the Phenomenon]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2017, nr 2 (110), s. 137-155

  1. Wykorzystanie źródeł i narzędzi elektronicznych przez polskich studentów kierunków humanistycznych
    [Electronic Resources and Tools Used by Polish Students of Humanities]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2014, nr 2 (104), s. 149-163

  1. Zachowania informacyjne młodzieży a elementy edukacji informacyjnej w Polsce
    [Information Behavior of the Young and Elements of Information Literacy in Poland]

    Przegląd Biblioteczny 2011, R. 79, z. 3, s. 356-376

  1. Zachowania związane z indywidualnym zarządzaniem wiedzą i informacją - w świetle badań wśród studentów
    [Personal Knowledge and Information Management Behavior - in the Light of Empirical Studies Among Students]

    Nauka o informacji w okresie zmian : koncepcje, metody, badania, praktyki, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 229-241 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 154)

  1. Źródła internetowe z zakresu nauk biologicznych i ich ocena w kontekście kształtowania kompetencji informacyjnych studentów
    [Evaluation of online resources in biological sciences in the context of developing information literacy among students]

    Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym : badania, zasoby, użytkownicy : praca zbiorowa, redakcja Agnieszka Korycińska-Huras i Małgorzata Janiak, Warszawa 2014, s. 14-52 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 157)