Publikacje autora:

Barbara Sosińska-Kalata

  1. „Przegląd Biblioteczny” - rocznik 1927
    [„Przegląd Biblioteczny” - First Issue, 1927]

    Przegląd Biblioteczny 2007, R. 75, z. 4, s. 521-552

  1. „Przegląd Biblioteczny” 2004-2008

    Przegląd Biblioteczny 2008, R. 76, z. 4, s. 611-628

  1. 85-lecie „Przeglądu Bibliotecznego” 1927-2012
    [85 years of „Przegląd Biblioteczny” 1927-2012]

    Przegląd Biblioteczny 2012, R. 80, z. 4, s. 461-476

  1. An introduction: “Przegląd Biblioteczny” [the library review] In the past and in the years 2005-2012

    Przegląd Biblioteczny 2012, z. specjalny, s. 4-13

  1. Big data (dane masowe) w nauce o informacji
    [Big Data (Massive Data) in Information Science]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2018, nr 2 (112), s. 7-35

  1. Etyka w nauce o informacji
    [Ethic in information science]

    Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie / redakcja Marianna Banacka, Warszawa 2003, s. 126-150 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 67)

  1. Europejskie standardy kształcenia a restrukturalizacja polskiego systemu edukacji bibliotekarzy i pracowników informacji (program TEMPUS-JEP-12165-97)
    [European education standards and re-structuralisation of the polish system of the education of the librarians’ and information science professionals (Tempus-JEP-12165-97)]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 1998, nr 2 (72), s. 87-99

  1. Ewa Chuchro (1969-2013)

    Przegląd Biblioteczny 2013, R. 81, z. 2, s. 269-272

  1. Ewolucja modeli organizacji wiedzy w systemach informacyjnych
    [Evolution of the knowledge organization models in information systems]

    Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji : praca zbiorowa, redakcja Elżbieta Barbara Zybert i Dorota Grabowska, Warszawa 2008, s. 103-116 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 104)

  1. Filozoficzne uwarunkowania nauki o informacji
    [Philosophical conditions of information science]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2003, nr 1 (81), s. 91-94

  1. Główne tendencje we współczesnym kształceniu bibliotekarzy i pracowników informacji
    [General trends in the modern library and information science education]

    Kształcenie bibliotekarzy dla przyszłości : materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Jachranka k. Warszawy, 22-24 października 1995 : II Forum SBP ’95, redakcja Elżbieta B. Zybert, Mieczysław Szyszko, Wa

  1. Interdisciplinarity of Information Science Research: Introduction
    [Interdyscyplinarność badań nauki o informacji: wprowadzenie]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2020, nr 1a (115a), s. 9-23

  1. Jacek Tomaszczyk: Angielsko-polski słownik informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Katowice: Uniwersytet Śląski, Studio Noa 2009, 213 s. ISBN 978-83-60071-22-9
    [Jacek Tomaszczyk: Angielsko-polski słownik informacji naukowej i bibliotekoznawstwa (English-Polish dictionary of library information and science). Katowice: Uniwersytet Śląski, Studio Noa 2009, pp. 213. ISBN 978-83-60071-22-9]

    Przegląd Biblioteczny 2010, R. 78, z. 1, s. 111-113

  1. Język informacyjno-wyszukiwawczy jako narzędzie organizacji wiedzy
    [Information retrieval language as tool for the knowledge organisation]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2001, nr 2 (78), s. 28-42

  1. Kierunki rozwoju teorii organizacji i klasyfikacji wiedzy
    [Trends in the Theory of Knowledge Organization and Classification]

    Nauka o informacji w okresie zmian : koncepcje, metody, badania, praktyki, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 33-51 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; nr 154)

  1. Klasyfikacja
    Struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 52

  1. Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji
    [Librarian and information specialist code of ethics]

    Przegląd Biblioteczny 2005, R. 73, z. 2, s. 155-159

  1. Kompetencje cyfrowe nauczycieli przedmiotów ścisłych w gimnazjach i nowoczesne technologie w dydaktyce chemii
    Praca zbiorowa

    Wstęp Barbara Sosińska-Kalata Kompetencje cyfrowe nauczycieli. Przegląd wybranych raportów i danych statystycznych Mariusz Luterek Kompetencje cyfrowe nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Wyniki badań sondażowychBarbara Sosi

  1. Komputer - człowiek - prawo. Księga pamiątkowa Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pod red. Wiesława Lubaszewskiego. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2007, 148 s. ISBN 978-83-233-2337-2
    [Komputer - człowiek - prawo. Księga pamiątkowa Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego (Computer - Man – Law. Festschrift of the Faculty of Management and Social Communication of the Jagiellonian University). Ed. by Wiesław Lubaszewski. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2007, pp. 148. ISBN 978-83-233-2337-2]

    Przegląd Biblioteczny 2008, R. 76, z. 3, s. 495-503

  1. Koncepcja nauczania bibliotekarzy i pracowników informacji naukowej w Polsce po II wojnie światowej
    [Concepts of educating librarians and information specialists in Poland after the World War II]

    Bibliotekarstwo i informacja naukowa : kształcenie w perspektywie nowego stulecia : praca zbiorowa, redakcja Elżbieta Barbara Zybert, Warszawa 1995, s. 30-51 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 14)

  1. Koncepcje uniwersyteckiego kształcenia bibliotekarzy
    [Conceptions of university education of librarians]

    Zawód bibliotekarza dziś i jutro : materiały z ogólnopolskiej konferencji, Nałęczów 18-20 wrzesień 2003, redakcja Janusz Nowicki, Warszawa 2003, s. 115-132 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 64)

  1. Kontynuatorzy wrocławskiej szkoły bibliologicznej. Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej. Red. Małgorzata Komza, Krzysztof Migoń, Marta Skalska-Zlat, Anna Żbikowska-Migoń. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego 2005, s.

    Przegląd Biblioteczny 2005, R. 73, z. 3, s. 379-388

  1. Małgorzata Góralska: Książki, nowe media i ich czasoprzestrzenie. Warszawa: Wydaw. SBP 2009, 152 s. ISBN 978-83-61464-11-2
    [Małgorzata Góralska: Książki, nowe media i ich czasoprzestrzenie (Books, New Medias and Their Spacetimes). Warszawa: Wydaw. SBP 2009, pp. 152. ISBN 978-83-61464-11-2]

    Przegląd Biblioteczny 2009, R. 77, z. 3, s. 393-396

  1. Małgorzata Góralska: Piśmienność i rewolucja cyfrowa. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012, ss. 319. Seria Acta Universitatis Wratislaviensis 3454. ISSN 0239-6661. ISBN 97 8-83-229-3343-5
    [Małgorzata Góralska: Piśmienność i rewolucja cyfrowa (Literacy and Digital Revolution). Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012, pp. 319. Serie Acta Universitatis Wratislaviensis 3454. ISSN 0239-6661. ISBN 97 8-83-229-3343-5]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2014, nr 1 (103), s. 132-137

  1. Marek Nahotko: Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informatycznej infrastrukturze nauki. Warszawa: Wydaw. SBP 2010, 284 s. ISBN 978-83-61464-29-7
    [Marek Nahotko: Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informatycznej infrastrukturze nauki (Scholarly Communication in Digital Environment). Warszawa: Wydaw. SBP 2010, pp. 284. ISBN 978-83-61464-29-7]

    Przegląd Biblioteczny 2010, R. 78, z. 2, s. 211-215

  1. Maria Dembowska 1914-2008

    Przegląd Biblioteczny 2008, R. 76, z. 4, s. 555-559

  1. Modele organizacji wiedzy w systemach wyszukiwania informacji o dokumentach

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 33

  1. Nauka o informacji w okresie zmian
    Koncepcje, metody, badania, praktyki

    Wstęp Część I: Teoretyczne i metodologiczne aspekty nauki o informacji Widad Mustafa El Hadi, Digital Cultures and Universality in Knowledge Organization (KO) Barbara Sosińska-Kalata, Kierunki rozwoju teorii organizacji i klasyfikacji wiedz

  1. Obszary badań współczesnej informatologii (nauki o informacji)
    [Research domains in contemporary Information Science]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2013, nr 2 (102), s. 9-41

  1. Od Redakcji
    [Editorial]

    Przegląd Biblioteczny 2007, R. 75, z. 2, s. 189-190

  1. Od redakcji: kontynuacja i rozwój
    [Editorial. Continuation and development]

    Przegląd Biblioteczny 2005, R. 73, z. 1, s. 5-9

  1. Od redakcji. Osiemdziesiąt lat „Przeglądu Bibliotecznego”
    [Editorial. Eightieth anniversary of „Library Review”]

    Przegląd Biblioteczny 2007, R. 75, z. 1, s. 5-6

  1. Odpowiedź Redakcji na krytykę Pana Profesora Jacka Wojciechowskiego
    [Editor’s response to Professor Jacek Wojciechowski’s critique]

    Przegląd Biblioteczny 2010, R. 78, z. 3, s. 340-341

  1. Organizacja wiedzy w cyfrowym świecie: wpływ rewolucji cyfrowej na ewolucję metod i narzędzi organizacji wiedzy
    [Knowledge Organization in the Digital World: The Impact of the Digital Revolution on the Evolution of Knowledge Organization Methods and Tools]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2019, nr 1 (113), s. 26-46

  1. Organizowanie środowiska informacji i wiedzy
    Praca zbiorowa

    WSTĘPKatarzyna Materska, Barbara Sosińska-KalataBruno Jacobfeuerborn, Mieczysław MuraszkiewiczAN ESSAY ON MODERNISATION, INNOVATIVENESS, INFORMATIONAL PROCESSES INTEGRATION, AND MOBILITY IN HIGH-TECH ENTERPRISESKatarzyna MaterskaMODELOWE KONCEPCJE

  1. Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 15

  1. Pracownikom i współpracownikom „Przeglądu Bibliotecznego”
    [To the „Library Review” Staff and Contributors]

    Przegląd Biblioteczny 2013, R. 81, z. 3, s. 285-288

  1. Przeciwko likwidacji wersji papierowej BABIN-u. Odpowiedź na apel prof. Barbary Sordylowej [przeciwko likwidacji wersji papierowej BABIN-u]
    [Response to Professor Barbara Sordylowa (Against closing the printed edition of BABIN - Analytic Bibliography of Librarianship and Information Science)]

    Przegląd Biblioteczny 2011, R. 79, z. 3, s. 379

  1. Społeczeństwo i sieć informacyjna
    Problemy i technologie

    WSTĘP (Barbara Sosińska-Kalata)Zdzisław DobrowolskiW POSZUKIWANIU MODELU ZACHOWAŃ INFORMACYJNYCH CYFROWEGO POKOLENIABruno JacobfeuerbomA NETIST SCENARIO AND SYMBOLIC GOODS CONSUMERISMBruno JacobfeuerbomA CONCEPT OF A RESEARCH PROJECT ON INFORMATI

  1. Społeczeństwo informacyjne i jego technologie

    CZYM JEST DZIŚ NAUKA O INFORMACJI? Tytułem wstępu(Barbara Sosińska-Kalata) Mieczysław MuraszkiewiczSPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE I PRACA Jadwiga KołodziejskaKANON LITERACKI WE WSPÓŁCZESNYM OBIEGU CZYTELNICZYM Konrad R. FiałkowskiCONCEPTOR

  1. UKD w środowisku komputerowym
    Praca zbiorowa

  1. Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna
    Podręcznik

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 3

  1. Wykorzystanie UKD w skomputeryzowanych katalogach bibliotecznych: korzyści, wymagania, potrzeby
    [The use of UDC in computerized library catalogues; Advantages, requirements and needs]

    UKD w środowisku komputerowym : praca zbiorowa, redakcja Barbara Sosińska-Kalata, Warszawa 2004, s. 15-37 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 72)

  1. Wypełnianie przestrzeni informacji i komunikacji społecznej. Przestrzeń informacji i komunikacji społecznej. Pod red. Marii Kocójowej. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2004, 416 s.
    [Filling the information and communication space Przestrzeń informacji i komunikacji społecznej. Pod red. Marii Kocójowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2004]

    Przegląd Biblioteczny 2005, R. 73, z. 1, s. 102-109

  1. Zawód infobroker. Polski rynek informacji. Red. nauk. Sabina Cisek i Aneta Januszko-Szakiel. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015, ss. 328. ISBN 978-83-264-8181-9
    [Zawód infobroker. Polski rynek informacji. Ed. by Sabina Cisek i Aneta Januszko-Szakiel [The Profession of Information Broker: the Polish Information Market]. Warszawa: Wolters Kluwer, 2015, pp. 328. ISBN 978-83-264-8181-9]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2015, nr 1 (105), s. 113-120