Publikacje oznaczone tematem:

Literaturoznawstwo

  1. Bogumiła Staniów: Z uśmiechem przez wszystkie granice. Recepcja wydawnicza przekładów polskiej książki dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1989. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006
    [Bogumiła Staniów: Z uśmiechem przez wszystkie granice. Recepcja wydawnicza przekładów polskiej książki dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1989 (With a Smile Through All Frontiers. Publishers’ Reception of Foreign Translations of Polish Books for Children and Young Adults in the Years 1945-1989) Wroclaw 2006]

    Przegląd Biblioteczny 2006, R. 74, z. 4, s. 510-514 

  1. Bunt czytelników
    Proza inicjacyjna netgeneracji

    Wstęp Cz.I. Pokolenie Nikt Ko ponosi winę?Śmierć „złotego pędraka”„Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją”„Jej oczy bfyszczą z nienawiści”„Nieznośna lekkość seksu”„Jak wydobyć się z tego labiryntu cierpienia?

  1. Dziecko w świecie emocji literackich

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 18

  1. Fenomen Ali Makoty, czyli co przesądza o tym, że forma pamiętnika dla dziewcząt jest nieśmiertelna
    [Phenomenon Of Ala Makota Or What Makes Literary Concept Of Diary Eternal]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 110-121 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Intertekstualność we współczesnej fantastyce
    [Intertextuality in contemporary fantasy literature]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 91-100 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Kanon książek - pojęcie i sprzeczności
    [Books’ canon: term and contradictions]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 255-268 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Kicz i literatura wysoka
    [Kitsch and high literature]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 66-76 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Klasyka dziecięca dzisiaj
    [Children’s Classics Today]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 24-32 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Krajobraz po Terakowskiej. Współczesna fantasy z perspektywy światów możliwych
    [Literary Landscape After Terakowska. Modern High Fantasy As Seen From The Possible Worlds’ Perspective]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 58-65 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Książki i Księgi: lektury bohaterów współczesnej prozy dla dzieci i młodzieży
    [BOOKS And Books: Reading Experiences Of Modern Young Adults’ Fiction Characters]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 97-109 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Książki pierwsze, książki ostatnie?
    Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 134 Słowo wstępne Dekalog nowoczesności Część ITriada nowoczesności: ludowość, pajdocentryzm, topiczność Baśń Konopnickiej – dialog kultur, dialog pisarzyKorczak – dialog filozofówMiłosz zacz

  1. Literacki obraz świata we współczesnej książce dla młodzieży
    [Literary reflections of reality in contemporary young adults ’ books]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 77-90 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Mój bajarz
    Studia i szkice o literaturze młodzieżowej

    Seria: Nauka; Dydaktyka, Praktyka ; 113 WSTĘP I. MÓJ BAJARZ II. WOKÓŁ TOŻSAMOŚCILulu – tożsamość utraconaWały graniczne – tożsamość odkrywanaLaluś Panienka – tożsamość w opresji III. W PRZESTRZENI OJCZYSTEJPowieść wakacyj

  1. Mój bajarz odnowiony
    Studia i szkice o literaturze młodzieżowej

    Seria: Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 155 WSTĘP I. MÓJ BAJARZ Nad studnią cudów II. WOKÓŁ TOŻSAMOŚCI Lulu – tożsamość utracona Wały graniczne – tożsamość odkrywana Laluś Panienka – tożsamość w opresji III. W PRZ

  1. O kaszubskiej poezji dla dzieci
    [On Kashub children’s poety]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 119-139 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Od aktora do animatora, od misterium do happeningu. Dziecko i książka w obliczu przemian
    [From Actor To Animator, From Mystery Play To Happening. Child And Book Facing The Changes]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 122-144 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Opracowanie filologii w języku haseł przedmiotowych KABA
    [Description of philological texts in the KABA information retrieval language]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2003, nr 1 (81), s. 51-63

  1. Postmodernizm we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży
    [Postmodernism in contemporary children’s and young adults ’literature]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 101-116 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Propozycje metodologiczne w badaniach literatury dla dzieci i młodzieży
    [Methodological Proposals For Children’s And Young Adults’ Literature Research]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 11-23 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Przekłady książki zagranicznej w Polsce w latach 1991-2010 w świetle statystyki
    [Translations a foreign book in Poland in the years 1991-2010 - statistical data]

    Zagadnienia Informacji Naukowej 2011, nr 2 (98), s. 89-101

  1. Przestrzeń nadziei. Debiuty po 1990 roku
    [Space Of Hope. Debuts After The Year 1990]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 43-57 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Stereotypy książki ambitnej dla młodego odbiorcy
    [Stereotypes of high literature in books for young people]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 55-65 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. W poszukiwaniu arcydzieł
    [In Search Of Masterpieces]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 33-42 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Wpływ świata mediów na kształt książki dziecięcej i style jej odbioru
    [Impact of the world of media on children’s book shape and the styles of its reception]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Michał Zając, Warszawa 2006, s. 13-31 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Współczesna proza dla młodzieży wobec przeżyć adolescencji
    [Modem Young Adults’ Fiction Facing The Experience Of Adolescence]

    Po potopie : dziecko, książka i biblioteka w XXI w. : diagnozy i postulaty : praca zbiorowa, redakcja Danuta Świerczyńska-Jelonek, Grzegorz Leszczyński i Michał Zając, Warszawa 2008, s. 69-85 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 101)

  1. Współczesne baśnie, legendy i podania pomorskie
    [Modern Pomeranian fairy tales, fables and legends]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 140-151 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)

  1. Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny. T. 1-10. Red. Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan. Warszawa 1994-2008. ISBN 8302054445 (całość)
    [Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny. T. 1-10 (Contemporary Polish writers and literature researchers. Bibliographical dictionary. Vol. 1-10). Ed. by Jadwiga Czachowska, Alicja Szałagan. Warszawa 1994-2008. ISBN 8302054445]

    Przegląd Biblioteczny 2009, R. 77, z. 1, s. 126-130

  1. Wzorce kultury masowej w książce dla dzieci
    [Patterns of mass culture in children’s book]

    Książka dziecięca 1990-2005 : konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej : praca zbiorowa, redakcja Grzegorz Leszczyński, Danuta Świerczyńska-Jelonek, Mchał Zając, Warszawa 2006, s. 32-54 (Nauka, Dydaktyka, Praktyka ; 84)